Események

15
2017. december 15., péntek

Sajtótájékoztató

Készenlétbe helyezzük a magyar jégtörő hajókat!

13
2017. december 13., szerda

Sajtómeghívó - vízügyi roadshow Nyíregyháza

A vízügyi roadshow utolsó állomása: Nyíregyháza, Nyíregyházi SZC Vásárhelyi Pál Építőipari, Környezetvédelmi-vízügyi Szakgimnáziuma

30
2017. november 30., csütörtök

Sajtómeghívó

"A ráckevei (soroksári) Duna-ás és mellékágai kotrása, műtárgyépítés és - rekonstrukció" című projekt nyitórendezvénye

24
2017. október 24., kedd

Sajtómeghívó

A Magyar Hidrológiai Társaság Somogy megyei Területi Szervezete HIDROLÓGIAI EMLÉKPARKOT állít az MHT Centenáriumi Évének tiszteletére

6
2017. október 6., péntek

Sajtómeghívó

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja az érdeklődőket a KEHOP-1.4.0-15-2015-00007 azonosítószámú projekt keretében szervezett sajtóbejárásra és nyitórendezvényre.

22
2017. június 22., csütörtök

Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapi konferencia

OLOHOFb

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2017. június 22-én megtartott konferencia keretében emlékezett meg az Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapjáról.

29
2017. június 29., csütörtök

Sajtómeghívó

A Nemzetközi Duna Nap alkalmából szervezett ünnepségre az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja a sajtó képviselőit.

25
2017. április 25., kedd

Sajtómeghívó

Árvízvédelmi és Folyógazdálkodási Konferencia

16
2017. március 16., csütörtök

Sajtómeghívó

2016-2017-es jévédekezés lezárása, a Jégtörő XI-es hajó átkeresztelése

9
2017. február 9., csütörtök

Sajtómeghívó

Robbantás a Tiszán

7
2017. február 7., kedd

Sajtómeghívó

Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli a Magyar Hidrológiai Társaság

Korábbi események
Tartalomfelelős: Alkonyi Zsófia Dr., osztályvezető

VTT Hullámtér rendezése a Közép-Tiszán

2016. augusztus 25., csütörtök 15:40

A projekt rövid bemutatásainfoblokk_KA2

Előzmények

Az 1998-2001 között bekövetkezett négy rendkívüli tiszai árvíz értékelése alapján a vízügyi szolgálat kezdeményezte a Tisza-völgy árvízvédelmi koncepciójának felülvizsgálatát. Még 2001-ben elkészült a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésének (VTT) első tanulmányterve, mely a vízszintemelkedések okait vizsgálva, arra a következtetésre jutott, hogy a meglévő árvízvédelmi rendszernek az érvényes előírásoknak megfelelő kiépítése mellett, a leghatékonyabb árvízvédelmi biztonságnövelő beavatkozás a nagyvízi meder vízszállító képességének növelése, valamint az árvízi tározás. A VTT-program megvalósítása 2003-ban kezdődött meg. 2006-ban újabb rendkívüli árhullám vonult le, mely a Közép- és Alsó-Tiszán megdöntötte az addig észlelt maximális vízszintet és igen nagy volt a magas vízszintek tartóssága is. A nagy vizek tetőzéseinek értékei 130-140 cm-rel is meghaladták az addigi maximális értékeket, miközben a vízhozam maximális értéke a Közép-Tiszán nem, vagy alig növekedett.

Hasonló mértékű emelkedésre még a folyószabályozást közvetlenül követő években sem volt példa. Egyértelművé vált, hogy az eddig megtett intézkedések nem elégségesek, folytatni kell a programot. A VTT előkészítéséhez készített vizsgálatok rámutattak, hogy a vízszintemelkedések egyik alapvető oka a Közép-Tiszán a nagyvízi vízszállító képesség romlása. A program ennek megfelelően sok lefolyásjavító beavatkozást tartalmazott a Közép- és Alsó-Tiszán, melyből eddig csak a Bivaly-tói töltésáthelyezés valósult meg. Folytatásként az alábbi beavatkozás-csoportokat határozták meg: — Az árvízi levezetést segítő vápa kialakítása tereprendezéssel és művelési ág váltással - jelen programban csak korlátozott területeken, határozott célból, elsősorban tározók vízbevezető műtárgyai, és hidak ártéri nyílásai környezetében kerültek javaslatra. — Az övzátonyok rendezése - az övzátonyok visszabontásával kapcsolatos engedélyezési problémák azonban csak projekt előkészítő szakaszában, az engedélyezési eljárás során derültek ki, ezért a következő programban célszerű a műszakilag indokolt rendezéseket szerepeltetni. — A töltésáthelyezések - előnye, hogy a hullámtéri tározótér növekedése miatt nem gyorsítják a lefolyást, ezért az alsóbb szakaszokon sem okoz vízszintnövekedést. — nyárigát rendezések - megfelelő szintre visszabontott nyárigátak a MÁSZ-t megközelítő árhullámok tetőzési szintjeit már nem befolyásolják. — az árvízlevezető sáv rehabilitációja - Szolnok és Csongrád szakaszok között. A projektben a leghatékonyabb beavatkozások kerültek betervezésre, melyek eredményeképp a fejlesztéssel védett ártéri öblözetekben csökken az elöntés kockázata, nő az árvízi biztonság és csökken a védekezési költség. Érintett települések: Besenyszög, Vezseny, Martfű, Tiszaföldvár, Tiszajenő, Tiszaug.

A beruházás célja

A Közép-Tiszai hullámtér rendezési projekt célja a tervezett beavatkozásokkal a Közép-Tisza Kisköre 403,2 fkm és Csongrád 243,8 fkm közötti szakaszán a nagyvízi meder árvízlevezető képességének növeléséhez való hozzájárulás és az árvízi biztonság növelése.

A projekt közvetlenül szolgálja azt a VTT-ben meghatározott célt, mely szerint cél a tározók megépítése és a nagyvízi meder vízszállító képességének növelése által a Tisza teljes hazai szakaszán a rendkívüli árhullámok csúcsvízszintjeinek 1,0 m-rel való csökkentése.

 

A projekt összköltsége:                      14 155 555 555 HUF

A projekt kezdete:                              2016.09.30

A projekt befejezése:                         2020.10.31

 

 

 

 

 

 

 

 

1. oldal   2  
Utolsó módosítás: 2017. augusztus 08., kedd 15:19, Uresch László