Események

24
2017. október 24., kedd

Sajtómeghívó

A Magyar Hidrológiai Társaság Somogy megyei Területi Szervezete HIDROLÓGIAI EMLÉKPARKOT állít az MHT Centenáriumi Évének tiszteletére

6
2017. október 6., péntek

Sajtómeghívó

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja az érdeklődőket a KEHOP-1.4.0-15-2015-00007 azonosítószámú projekt keretében szervezett sajtóbejárásra és nyitórendezvényre.

22
2017. június 22., csütörtök

Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapi konferencia

OLOHOFb

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2017. június 22-én megtartott konferencia keretében emlékezett meg az Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapjáról.

29
2017. június 29., csütörtök

Sajtómeghívó

A Nemzetközi Duna Nap alkalmából szervezett ünnepségre az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja a sajtó képviselőit.

25
2017. április 25., kedd

Sajtómeghívó

Árvízvédelmi és Folyógazdálkodási Konferencia

16
2017. március 16., csütörtök

Sajtómeghívó

2016-2017-es jévédekezés lezárása, a Jégtörő XI-es hajó átkeresztelése

9
2017. február 9., csütörtök

Sajtómeghívó

Robbantás a Tiszán

7
2017. február 7., kedd

Sajtómeghívó

Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli a Magyar Hidrológiai Társaság

Korábbi események
Tartalomfelelős: Dr. Balatonyi László, osztályvezető

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetosége

2017. augusztus 22., kedd 09:31

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetősége

A magyarok világszerte híresek mérnöki teljesítményükről: elég Jedlik Ányos dinamójára, vagy épp Puskás Tivadar telefonközpontjára gondolni. A Lajta monitorhajó (leánykori nevén SMS Leitha) is bátran beállhat ebbe a sorba, mint a magyar ipar mesterműje.

A 19. század közepén a vízi hadviselés új módja született meg, amikor amerikai polgárháborúban két páncélozott hadihajó (azaz monitor) küzdött meg egymással. Ugyan jelentős kárt nem okoztak egymásban, ám az USS Monitor hajó sikeresen akadályozta meg a Konföderációs Államok köré vont blokád áttörését. A két napos, puskaporos küzdelem új mederbe terelte a XIX-XX. Századi hadviselést, megnyitva a kaput a ma fénykorukat élő, gigászi méretű, lenyűgöző hadihajók előtt.

cikk1

1. ábra USS Monitor és CSS Virginia összecsapása

De milyenek voltak a nagy ősök? Jellemzően kis rész emelkedett ki a vízből, csökkentve a célfelület méretét. Mind a hajótestet, mind a fedélzetet vastag páncéllemez védte. Úszóképességük nehézkes volt, amit forgó lövegtornyokkal ellensúlyoztak.

A Lajta (és testvérhajója, a Maros) 1871.-ben történő megjelenése világszenzációnak számított. Az első kis merülésű, folyami monitorhajók, amelyek páncélozottságban felvehették a versenyt amerikai testvéreikkel, míg tűzerejükből semmit sem vesztettek, hála a Phipps Coles által tervezett forgó lövegtornyoknak, melyek mind a két partot célba tudták venni. Európa e hajók megjelenése előtt még nem láthatott kizárólag gőzgéppel hajtott, vitorla és árboc nélküli hadihajót. Maga a hajótest építése 425 ezer forint volt. Hogy ez mit is jelent? Annak idején a reggeli újság 5 krajcárba került.  Egy forint 60 krajcár volt – tehát ha mai viszonylatban nézzük, egyetlen hajó ára milliárdos nagyságrendben határozható meg és ez mindenfajta felszereltség nélkül.

A kezdeti vállalkozás csődje miatt a hajóépítést az Óbudai Hajógyárban az Első Dunai-gőzhajózási társaság fejezte be 1872-ben.

A dualizmus korának szokása szerint, a Lajta és Maros valamely dunai mellékfolyóról kapták a nevüket.

1. oldal   2   3  
Utolsó módosítás: 2017. augusztus 22., kedd 09:43, Uresch László