Események

24
2017. október 24., kedd

Sajtómeghívó

A Magyar Hidrológiai Társaság Somogy megyei Területi Szervezete HIDROLÓGIAI EMLÉKPARKOT állít az MHT Centenáriumi Évének tiszteletére

6
2017. október 6., péntek

Sajtómeghívó

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja az érdeklődőket a KEHOP-1.4.0-15-2015-00007 azonosítószámú projekt keretében szervezett sajtóbejárásra és nyitórendezvényre.

22
2017. június 22., csütörtök

Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapi konferencia

OLOHOFb

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2017. június 22-én megtartott konferencia keretében emlékezett meg az Elsivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapjáról.

29
2017. június 29., csütörtök

Sajtómeghívó

A Nemzetközi Duna Nap alkalmából szervezett ünnepségre az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság tisztelettel meghívja a sajtó képviselőit.

25
2017. április 25., kedd

Sajtómeghívó

Árvízvédelmi és Folyógazdálkodási Konferencia

16
2017. március 16., csütörtök

Sajtómeghívó

2016-2017-es jévédekezés lezárása, a Jégtörő XI-es hajó átkeresztelése

9
2017. február 9., csütörtök

Sajtómeghívó

Robbantás a Tiszán

7
2017. február 7., kedd

Sajtómeghívó

Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli a Magyar Hidrológiai Társaság

Korábbi események
Tartalomfelelős: Dr. Balatonyi László, osztályvezető

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetosége

2017. augusztus 22., kedd 09:31
cikk4

1919-ben újra hadba szólították a Tanácsköztársaság lobogója alatt – először a cseh intervenciós csapatokkal vette fel a harcot Komárom és Esztergom között, majd a hajó legénysége csatlakozott a világ első antikommunista felkeléséhez, a „monitor lázadáshoz.”

A Lajta 1921-ben tette le végleg a fegyvert – a háborús éveket háta mögött hagyva a civil életben is jelentős szerepet töltött be. Magán kézbe került, Zsigmondy Béla családi vállalkozásának, a Zsigmondy Rt. tulajdonába. Pár évig tartó pihenő után elevátorhajónak alakították át.

A háború végén Ausztriába került, majd a folyamkotró vállalatnál (Zsigmondy Béla államosított cége) húzta az igát tovább. Részt vett a Sztálinvárosnál és Százhalombattánál épült erőmű, majd a paksi atomerőmű és nagymarosi vízlépcső építésében is.

 

1992-ben vonult végleg nyugdíjba a Lajta, ekkor a Hadtörténeti Múzeum tulajdonába került. A fedélzetéről a munkaszerelvényeket a haszonvas érték fejében eltávolították. Később 2009-ben alapos ráncfelvarráson esett át: európai uniós támogatás segítségével a komáromi hajógyárban sikeresen visszaállították az úszótest 1887. évi állapotát.

A Lajta jelenleg állami rendezvények állandó vendége, valamint a parlament előtt látogatható szeptember 20-ig. Augusztus 20-án a megtekintés ingyenes.

 

 

A fenti példa is jól mutatja, hogy a hajók megfelelő karbantartás mellett hosszú ideig teljesíthetnek aktív szolgálatot. Az idei jeges áradás alatt nemzetközi szinten is kiemelkedő szolgálatot teljesítő jégtörőhajóink átlag alig negyvenhárom éves korukkal néznek nagy javítás és felújítás elébe – hogy aztán még sok évtizeden át szolgálhassák Magyarországot és a nemzetközi hajózás biztonságát.

1   2   3. oldal  
Utolsó módosítás: 2017. augusztus 22., kedd 09:43, Uresch László