palyazat_fooldal

Kedves Látogató!
Az ovf.hu 2020.08.07. 14:00-tól 2020.08.10. 8:00-ig karbantartás alatt lesz.

Események

17
2020. június 17., szerda

Elsivatagosodás és Aszály Világnapja

asz

Az Egyesült Nemzetek Szervezete minden év június 17-én tartja az Elsivatagosodás és az Aszály Világnapját

23
2020. április 23., csütörtök

Hajókeresztelő a Dunán

RRF_6960

Vízre bocsátották a Luppa kitűző nagyhajót

21
2020. március 21., szombat

Szakmai elismerések a Víz Világnapján

siklosgabikituntetesek

A Víz Világnapja alkalmából Pintér Sándor belügyminiszteri elismerésben részesített több vizügyes kollégát.

21
2020. március 21., szombat

Víz világnap 2020

davidbgator

Bár a koronavírus nem engedi, hogy a Vízügy közössége idén is együtt ünnepeljen, a Víz Világnapja számunkra 2020-ban sem maradhat el!

1
2000. január 1., szombat

A Táj Nemzetközi Napja

Az Európai Táj egyezményhez kapcsolódó évente megrendezett esemény 2019-es megrendezéséről beszámoló.

31
2019. december 31., kedd

Meghívó a VIZEK rendszer bemutatására.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00023 azonosító jelű, VIZEK kiemelt projekt informatikai rendszere 2020. január 1-jétől az elektronikus vízjogi engedélyezési eljárással kapcsolatos feladatok támogatását valósítja meg.
A VIZEK rendszer használatának bemutatása regionális rendezvények keretében történik 2019. november 4-től.
Helyszínek: Miskolc, Pécs, Székesfehérvár, Békéscsaba, Győr, Debrecen, Budapest.
További információ és eseményregisztráció:

OVF VIZEK rendszer

1
2000. január 1., szombat

Megkezdődött a Budapesti Water Summit

BWS_belyegkep

Miniszteri látogatással kezdődött meg a Víz Világkiállítás Budapesten.

1
2000. január 1., szombat

Danube Stream záró rendezvény

interreg_proj_belyeg

Megrendezésre került a Danube Stream projekt záró rendezvénye.

3
2019. szeptember 3., kedd

Sajtómeghívó

Felső-tiszai hulladék-mentesítési projekt átadás Vásárosnamény

19
2019. június 19., szerda

SVN konferencia

2019. június 19-én az Országos Vízügyi Főigazgatóság az Agrárminisztériummal közös szervezésű szakmai konferenciát tartott a Sivatagosodás és Aszály Elleni Küzdelem Világnapja alkalmából.

12
2019. március 12., kedd

A TSOnline országos tájékoztató zárórendezvénye, 2019. március 12.

Megrendezésre került a TSOnline országos tájékoztató zárórendezvénye.

11
2019. február 11., hétfő

Vizet mindenkinek! - VV 2019

"Vizet mindenkinek!" szlogennel indul idén is a Víz Világnapi rendezvénysorozat!

Információkat kaphatsz a cikken belül és a vizvilagnap.hu weboldalon.

Korábbi események
Tartalomfelelős: Dr. Balatonyi László, osztályvezető

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetosége

2017. augusztus 22., kedd 09:31

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetősége

A magyarok világszerte híresek mérnöki teljesítményükről: elég Jedlik Ányos dinamójára, vagy épp Puskás Tivadar telefonközpontjára gondolni. A Lajta monitorhajó (leánykori nevén SMS Leitha) is bátran beállhat ebbe a sorba, mint a magyar ipar mesterműje.

A 19. század közepén a vízi hadviselés új módja született meg, amikor amerikai polgárháborúban két páncélozott hadihajó (azaz monitor) küzdött meg egymással. Ugyan jelentős kárt nem okoztak egymásban, ám az USS Monitor hajó sikeresen akadályozta meg a Konföderációs Államok köré vont blokád áttörését. A két napos, puskaporos küzdelem új mederbe terelte a XIX-XX. Századi hadviselést, megnyitva a kaput a ma fénykorukat élő, gigászi méretű, lenyűgöző hadihajók előtt.

cikk1

1. ábra USS Monitor és CSS Virginia összecsapása

De milyenek voltak a nagy ősök? Jellemzően kis rész emelkedett ki a vízből, csökkentve a célfelület méretét. Mind a hajótestet, mind a fedélzetet vastag páncéllemez védte. Úszóképességük nehézkes volt, amit forgó lövegtornyokkal ellensúlyoztak.

A Lajta (és testvérhajója, a Maros) 1871.-ben történő megjelenése világszenzációnak számított. Az első kis merülésű, folyami monitorhajók, amelyek páncélozottságban felvehették a versenyt amerikai testvéreikkel, míg tűzerejükből semmit sem vesztettek, hála a Phipps Coles által tervezett forgó lövegtornyoknak, melyek mind a két partot célba tudták venni. Európa e hajók megjelenése előtt még nem láthatott kizárólag gőzgéppel hajtott, vitorla és árboc nélküli hadihajót. Maga a hajótest építése 425 ezer forint volt. Hogy ez mit is jelent? Annak idején a reggeli újság 5 krajcárba került.  Egy forint 60 krajcár volt – tehát ha mai viszonylatban nézzük, egyetlen hajó ára milliárdos nagyságrendben határozható meg és ez mindenfajta felszereltség nélkül.

A kezdeti vállalkozás csődje miatt a hajóépítést az Óbudai Hajógyárban az Első Dunai-gőzhajózási társaság fejezte be 1872-ben.

A dualizmus korának szokása szerint, a Lajta és Maros valamely dunai mellékfolyóról kapták a nevüket.

1. oldal   2   3  
Utolsó módosítás: 2017. augusztus 22., kedd 09:43, Uresch László