Sajtószoba

7
2021. október 7., csütörtök

Velencei-tó üzemirányítású célú vízpótlásának eredménye

kozlemeny

Befejeződött a Velencei-tó vízpótló rendszerének 5 napon keresztül tartó üzemirányítási vizsgálata és megtörtént az eredmények kiértékelése.

5
2021. október 5., kedd

Országos Védelmi Gyakorlat - Vízügy 21.10.05

OVF_kozlemeny_01

40 év után újra Országos Védelmi gyakorlatot tart a Vízügy október 5-én és 6-án, az egykori vízügyi főmérnökről, Karcagi Gáborról elnevezett, európai viszonylatban is egyedülálló, új Árvízvédelmi Gyakorlóközpontban.

5
2021. október 5., kedd

Ilyen 40 éve nem volt! Országos Védelmi Gyakorlat a vízügybe

OVF-meghivo_

Az alkalom jelentőségét mutatja, hogy csaknem 40 éve nem volt példa hasonló horderejű szakmai eseményre a vízügyi szolgálatban.

Korábbi események
Tartalomfelelős: Süveggyártó Anita, árvízvédelmi referens

Saildrone - Kitekintés a nagyvilágba

2021. január 18., hétfő 13:00

Az ausztráliai bejegyzésű Saildrone nevű cég alapítója Richard Jenkins arról ismert, hogy 1999 óta vízen, szárazföldön és jégen is több vitorlázási világrekordot döntött meg. Ez nem is csoda, hiszen szárazföldi vitorlázó járműjével a 202,9 km/h sebességet is elérte! Az ő találmánya és cégének gyártmánya a Saildrone, mely egy önjáró vitorlás drón (angolul USV uncrewed sailing vehicle).

A kifinomult tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően a Saildrone küldetésként az óceánról gyűjt és szolgáltat kiváló minőségű óceáni és légköri adatokat, melyeket a klíma kutatásban használnak. Ennek azért is van jelentősége, mert az óceáni áramlatok és a légköri áramlatok között is lehet vizsgálni és újra értelmezni az összefüggéseket, így minél közelebb kerülünk a klíma változás rejtelmeinek megfejtéséhez. A változások láthatólag egyre szorosabban fonódnak össze az óceáni áramlatok változásaival és az ember által hagyott káros ujjlenyomataival.

Az elmúlt évek egyik talán legizgalmasabb – epikus - küldetése a 196 napos (önálló) adatgyűjtés volt az Antarktisz körül, ahol a széndioxid kibocsátás és elnyelés mérése is különös jelentőséggel bírt.

A drón és az általa elvégzett küldetés akár egy okos telefonról ellenőrizhető, irányítható. „Felszereltségét” az adott feladathoz alkalmazkodva lehet (és szükséges) szenzorokkal ellátni, így biztosítva a széleskörű felhasználhatóságot.

Üzemeltetési költségei alacsonyak, mivel programozott útvonaltervi funkcióval rendelkező drónként nem igényel személyzetet, illetve hajót sem a nagy üzemidő miatt, melyet a szélvezérelt propulzió és a napelemes szenzor biztosít.

Mint minden innovatív technológia, amit a belvízen használunk a tengerről, vagy az óceáni kutatás területéről származik. A felszerelhető műszerek segítségével valós idejű vízmélység, vízminőségi paraméterek is mérhetőek, melyek ágazatunk számára fontos paraméterek, például a nagy tavainknál. Jelenleg a belvízeken való használatát a merülési mélysége korlátozza, de a jövőben az eddigi „szokások” alapján várható az ez irányú műszaki fejlődés, elképzelhető, hogy a közeljövőben talán láthatunk majd a Balatonon is ilyen technológiát.

 

További információt olvashat a https://www.saildrone.com/ weboldalon. A medertérképezésről a https://www.saildrone.com/solutions/ocean-mapping oldalon található bővebb információ.

A képek forrása: https://www.saildrone.com/ és https://www.pmel.noaa.gov/ocs/saildrone

qrkod

 

Utolsó módosítás: 2021. január 29., péntek 10:05, Regdánszki Tamara