Sajtószoba

7
2021. október 7., csütörtök

Velencei-tó üzemirányítású célú vízpótlásának eredménye

kozlemeny

Befejeződött a Velencei-tó vízpótló rendszerének 5 napon keresztül tartó üzemirányítási vizsgálata és megtörtént az eredmények kiértékelése.

5
2021. október 5., kedd

Országos Védelmi Gyakorlat - Vízügy 21.10.05

OVF_kozlemeny_01

40 év után újra Országos Védelmi gyakorlatot tart a Vízügy október 5-én és 6-án, az egykori vízügyi főmérnökről, Karcagi Gáborról elnevezett, európai viszonylatban is egyedülálló, új Árvízvédelmi Gyakorlóközpontban.

5
2021. október 5., kedd

Ilyen 40 éve nem volt! Országos Védelmi Gyakorlat a vízügybe

OVF-meghivo_

Az alkalom jelentőségét mutatja, hogy csaknem 40 éve nem volt példa hasonló horderejű szakmai eseményre a vízügyi szolgálatban.

Korábbi események
Tartalomfelelős: Regdánszki Tamara, honlap adminisztrátor

Új kitűzőhajókat kapott három dunai vízügyi igazgatóság

2021. március 10., szerda 15:16

Három új kitűzőhajóval bővült a vízügyi szolgálat eszközparkja: a Rezét Bajára, az Erebe Győrbe került, míg a Luppa a fővárosban, az Újpesti-öbölben állt szolgálatba.  A vízi járművek az „A dunai hajóút-kitűzési rendszer fejlesztése” című CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) projekt keretében készültek. Az új hajókon hatékonyabb munkát lehet végezni a Dunán, friss, modern környezetben.

kituzohajo3

A hajóterveket a magyar GANZ DANUBIUS HUTI Kft. készítette, megépítésük java részt hazai vizeken zajlott.

Az új vízi járművek jellegzetessége a tompa, kibővített munkatérrel rendelkező orr, amitől első ránézésre kevésbé tűnnek kecsesnek, de a megfelelő tervezésnek köszönhetően az orrhullámok szépen kettéválnak rajtuk menet közben. A megnövelt munkatérben az eddigieknél több bóját lehet egyszerre szállítani, ami a téli vagy az árvízi kitűzési átállásokat könnyíti meg.

A hajókon lévő navigációs eszközök kialakításában a legmodernebb technikát használtuk, ami a vonal menti mérésekhez és a bójamozgatások pontosságához szükséges. Az egyszemélyes radarhajózás pedig megkönnyíti a személyzet szerteágazó munkáját, növeli a biztonságát.

A lakótér már több kényelmi eszközt is tartalmaz az olykor hosszú és kívülről unalmasnak tűnő hajóutakra.

A géptérben két főgép és egy segédgép található, egy külső segédgép pedig a hajó éjszakai használatát támogatja, holtvízi sebessége 18km/h. Amikor az elkészült REZÉT és EREBE hajókat az Újpesti-öbölből az anya-kikötőbe, Bajára és Gyönyűre vittük, mind hegy-, mind völgymenetben teszteltük a sebességet és a fordulékonyságot, mely kifejezetten könnyed lett. (Mivel a harmadik hajó, a LUPPA a budapesti igazgatósághoz került, a szolgálati helye az Újpesti-öböl téli kikötője lett.)

Az anyakikötőkbe tartó hajóút során a személyzet megismerkedhetett az új „játékszerekkel”, felfedezhette a hajók szépségeit, de büszkén mutattuk meg az új vízi járműveinket a kapcsolódó szakterületről érkező kollégáknak is.

A REZÉT hajóval reggel 8 órakor futottunk ki az Újpesti-öbölből, hogy hazakísérjük Bajára. A fény csak derengett a ködben, még csípős volt a szél, de érezni lehetett már a meleg napsugarakat. Ahogy kiértünk az öbölből, elénk tárult a főváros szépsége és a hidak tekintélye. Kíváncsian vártuk az utat, mert a munkánkat alkotó árvízvédelem, folyószabályozás és hajózás csak ritkán tekinthető meg együtt, mindezen területek „kellős közepéből”. Utunkon vég nélkül meséltük egymásnak az éppen látható beruházások, települések, természeti értékek és épített környezet történeteit, szakmai véleményeket és álláspontokat, a jövőben megoldandó feladatokat – különös tekintettel a Duna hajózhatóságára és a kapcsolódó folyószabályozási fejlesztésekre. Közben felfedeztük a hajó zeg-zugos helyeit, a hozzáértő kollégák segítségével megismerkedtünk az új eszközökkel és a gépház rejtelmeivel. Este 6 óra körül kerültük meg a bajai Türr-kilátót és fordultunk be a Sugovicára, hogy hosszú, de annál izgalmasabb utunk véget érjen a bajai Téli kikötőben, mely azóta otthona lett a hajónak.

Az új hajók építése az ágazat számara nem szokványos tevékenység, ezért is volt öröm látni, a befektetett sok-sok munka eredményét siklani a vízen.

A szerkezetépítés a nyergesi és az újbecsei gyárakban zajlott nagy gonddal, a navigációs és a gépészeti szerelést pedig Újpesten végezték el. Mindkét folyamat alatt állandó és nagyon közvetlen volt a kapcsolattartás a tervező GANZ DANUBIUS HUTI Kft-vel. Többször tartottunk egyeztetést az érintett vízügyi igazgatóságokkal (ÉDUVIZIG, KDVVIZIG, ADUVIZIG) is a speciális, egyedi kéréseikről, melyeket pozitívan fogadott a vállalkozó.

Az OVF részéről Reichardt Anita és Bede Csaba vett részt az építés folyamatában, amely során mindketten sok új műszaki tudással és élménnyel lettek gazdagabbak. A közös projekt eredménye pedig mindenkit kárpótolt a felmerült nehézségekért.

Ezt szimbolizálja az a kitűzőhajó-makett is, melyet az Országos Vízügyi Főigazgatóság kapott a GANZ DANUBIUS HUTI Kft-től a jó együttműködés és a magyar hajózás-hajógyártás jelképeként.

Írta három hajórajongó, a belvízi hajózás elkötelezett híve: Reichardt Anita, Süveggyártó Anita és Bede Csaba

https://youtu.be/-_YgJR9H4NI


kituzohajo2
kituzohajo1
 
en_horizontal_cef_logo_2

en_square_cef_logo_0 

Utolsó módosítás: 2021. március 11., csütörtök 14:56, Regdánszki Tamara