Az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság 2022. március 13-án a közösségi médiából értesült arról, hogy a Szlovákia területén lévő egykori Siderit üzem telephelyéről, az alsósajói vasércbánya altárójából szennyezett víz folyik a Sajóba.
Elözönlötték a sajtót a szenzációhajhász címek és találgatások a Balatonnal kapcsolatban, amelyek durván torzítják a vízügyes szakemberek, szakértők hiteles nyilatkozatait. Az üdülési szezon előtt ezért hangsúlyozni kell, hogy a jelenlegi helyzet szélsőséges ugyan, de nem példa nélküli. A fürdés ellehetetlenülésével riogatás nem fedi a valóságot.
Korábbi eseményekA Duna menti országok közlekedésért felelős Miniszterei 2014 év decemberében Brüsszelben elfogadták a Hajóút-fenntartási Főtervet (Fairway Rehabilitation and Maintenance Master Plan). Az Európai Uniós forrás által támogatott “FAIRway” project az első lépése ennek megvalósítása felé, továbbá a Főterv kiterjesztése a Dunán és hajózható mellékágain.
Kísérleti területeken új intézkedések az ivóvízkészlet hatékony védelmére
Hat ország, tizenhét partnerszervezet
A Nemzetközi Duna Védelmi Bizottság (ICPDR) Tisza Csoportjának 22. találkozóját 2015. május 12-13-án rendezték meg. A találkozó fontos eredményeként jött létre a JOINTISZA projekt, amelyben hat ország tizenhét szervezete működik együtt.
Fenntartható hordalékgazdálkodás a Dunán
2017 januárjában a nemzetközi DanubeSediment projekt elindult. A projekt célja a Duna folyó és mellékfolyói hordalékgazdálkodásának javítása. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság, mint projekt partner a projekten belül az adatgyűjtésben és elemzésben foglalkozó résszel érintett. Az EU által, ERFA és IPA alapokból, finanszírozott DanubeSediment projekt 2019. június 30-ig fut.
Az Európai Unió legfőbb célja, hogy növelje a belföldi hajózás arányát, mint biztonságos és környezetbarát közlekedési módot. A Danube STREAM ehhez a vízi hatóságok közötti nemzetközi együttműködés fejlesztésével és a Dunai közlekedési folyosó vízi közlekedés harmonizációjával járul hozzá.